
Gdybyśmy mieli wyjaśnić w prostych słowach, czym jest Digital Signage, moglibyśmy zacząć od stwierdzenia, że Digital Signage to system oznakowania cyfrowego, którego celem jest komunikowanie obrazów i wiadomości w widoczny i skuteczny sposób. Mówimy o wszystkich tych ekranach, które są powszechnie widoczne na dworcach kolejowych, lotniskach, poczcie lub podobnie, dużej ścianie LED reklamującej modne perfumy na głównej ulicy Twojego miasta.
Z drugiej strony, jeśli chcemy podać nieco bardziej akademicką i poprawną definicję, moglibyśmy określić, że Digital Signage to forma komunikacji wizualnej, która polega na „komunikowaniu i informowaniu za pomocą treści multimedialnych wyświetlanych na świetlistych ekranach umieszczonych w strategicznych i najczęściej odwiedzanych miejscach”.

Billboard: tu wszystko się zaczęło…
Przy bliższym przyjrzeniu się, formy graficznego wyświetlania istniały zawsze od czasów dużych papierowych billboardów na chodnikach obwodnic. Przez lata, jako bardziej zaawansowaną formę tej samej aplikacji, w przeszłości widzieliśmy systemy mechaniczne zdolne do zmiany do dwóch lub trzech wiadomości czasowych, a następnie ekrany wideo z całkowicie cyfrową technologią. Obecnie technologie LCD (dla małych formatów) i LED są z pewnością najczęściej używane. Digital Signage, tak jak rozumiemy je dzisiaj, jest zatem niczym więcej niż rozwiniętą formą tych systemów komunikacyjnych, które dzięki nowoczesnym technologiom oferują skuteczność i elastyczność niezrównaną do dziś.

Billboard: tu wszystko się zaczęło…
Aby stworzyć prosty lub zaawansowany system Digital Signage, potrzebujemy następujących elementów:
- Oprogramowanie do tworzenia treści
- Odtwarzacz (player), który przesyła treści na ekran
- Jeden lub więcej ekranów, które wizualizują przekaz i udostępniają go odbiorcom
Część sprzętowa
System składa się z jednego lub wielu monitorów połączonych w sieć za pośrednictwem odtwarzacza multimedialnego, który przesyła strumień wideo – zazwyczaj poprzez połączenie kablowe (np. CAT-5) lub bezprzewodowe.
To właśnie media player stanowi „serce” systemu, zdolne do zarządzania i często również przechowywania treści (lokalnie lub na zdalnym dysku), które są następnie wyświetlane na ekranach.
Najczęściej stosowane typy monitorów to:
- monitory ścienne
- monitory sufitowe
- totemy multimedialne
- stoły interaktywne
- inteligentne witryny sklepowe
- smartfony i tablety
Część programowa
Za obsługę oprogramowania odpowiada tzw. Visual Content Management, czyli aplikacje lub programy działające na komputerach PC/Mac bądź jako aplikacje mobilne. Pozwalają one nie tylko na zarządzanie, ale często również tworzenie treści i programowanie emisji na wielu urządzeniach – lokalnych oraz zdalnych – w ramach jednej sieci.
Zarządzanie zdalne i elastyczność
Dzięki rosnącej wydajności sieci i większej niezawodności transferu danych w ostatnich latach, aplikacje tego typu stały się coraz bardziej elastyczne i łatwe w obsłudze. Można nimi zarządzać zdalnie zarówno przez wyspecjalizowane firmy, jak i przez osoby bez technicznego przygotowania, korzystając z intuicyjnych i uproszczonych interfejsów.

Wyświetlacz: jak wybrać właściwy
Wyświetlacz, dowolnego kształtu lub rozmiaru, jest, jak się domyślamy, ostatecznym interfejsem z publicznością. Jego wybór ma zatem strategiczne znaczenie dla skuteczności samego projektu. Pierwszą cechą wyświetlacza jest rozdzielczość ekranu, która jest wyrażona w liczbie pikseli. Obecnie prawie wszystkie monitory są w rozdzielczości Full HD (1920 x 1080 pikseli), następnie mamy UHD (Ultra-HD), 4K, 8K itd. Rozdzielczość wyraźnie zależy od rozmiaru ekranu, a przede wszystkim od odległości, a w niektórych przypadkach od miejsca, w którym jest zainstalowany. Z pewnością odpowiednie rozdzielczości dla każdej aplikacji Digital Signage to od formatu HD do góry, próbując wybrać wyższe w miejscach, w których jakość produktu wideo musi być wyższa (modne witryny sklepowe, luksusowe targi, eleganckie kluby).
Inną ważną cechą jest jasność (od 350 cd/m2 do 700 i więcej), czyli światło emitowane przez ekran. Jeśli ekran jest umieszczony w miejscu pełnym naturalnego światła, takim jak witryna sklepowa, wymagana jest duża jasność, która pozwoli na prawidłowe wyświetlanie obrazu. Innym parametrem, który należy ocenić, aby komunikat wyświetlany na wyświetlaczu był zrozumiały, jest stopień odbicia, zwany poziomem zamglenia: im jest on wyższy, tym lepsza wydajność monitora w obecności odbić spowodowanych sztucznym oświetleniem w nocy.

Korzyści płynące z Digital Signage
Niezależnie od tego, czy chodzi o duże ekrany LED na lotniskach, w centrach handlowych, czy też o serię mniejszych ekranów wykorzystywanych do komunikacji i zarządzania ruchem osób – a nawet pojedynczy monitor w sklepie lub restauracji – korzyści płynące z możliwości wyświetlania elastycznych i zmieniających się treści są bardzo duże.
Po co stosować ekran Digital Signage?
Jeśli zadajesz sobie pytanie, dlaczego Twoja restauracja, lokal usługowy czy firma miałaby zainstalować system Digital Signage, odpowiedź jest prosta i opiera się na następujących zastosowaniach:
- Zastosowania reklamowe: Możliwość prezentowania ofert promocyjnych, produktów, cen, menu, godzin otwarcia czy grafików pracy.
- Informacja i logistyka: Możliwość wyświetlania komunikatów związanych z ruchem klientów, takich jak kierunki wejścia/wyjścia, ostrzeżenia (np. mokra podłoga), informacje o zgubach, wskazówki kierunkowe, ograniczenia dostępu czy zarządzanie kolejkami.
- Aktualne treści z sieci: Integracja z mediami społecznościowymi, wyświetlanie aktywności użytkowników i obserwujących w czasie rzeczywistym.
- Element interaktywny: Jeśli ekran jest dotykowy, można go wykorzystać do interakcji z klientem, np. do wyszukiwania informacji (mapy obiektu), zakupu biletów, rezerwacji usług czy przeglądania oferty.
Technologia dostępna dla każdego
Zespół Helvia System zastanawiał się, co może powstrzymywać włoskich użytkowników – zarówno mniejszych, jak i większych – przed wdrażaniem tej technologii, zwłaszcza że we Włoszech nadal jest ona mniej popularna niż w innych krajach.
Czy może chodzi o trudność instalacji i obsługi?
Nie – instalacja wymaga co prawda zaangażowania specjalisty (lub firmy w przypadku bardziej złożonych projektów), ale nie wiąże się z żadnymi skomplikowanymi procedurami. Technologia ta jest znana i stosowana od wielu lat, a wdrożenie jest stosunkowo proste.
Czy powodem może być koszt zakupu i eksploatacji?
Również nie. Obecnie ekrany LED – zarówno dotykowe, jak i zwykłe – są dostępne w przystępnych cenach i oferują wysoką jakość obrazu, wystarczającą do codziennych zastosowań. Pozostały sprzęt, jeśli zostanie dobrze dobrany i odpowiednio zintegrowany, również nie stanowi dużego wydatku, szczególnie w kontekście potencjalnych korzyści.
To samo dotyczy kosztów użytkowania – są one niskie i nie powinny być przeszkodą w decyzji o wdrożeniu systemu.

Dlaczego rok 2022 to właściwy rok na inwestycję w Digital Signage?
Analitycy Markets and Markets już w zeszłym roku przewidzieli, że globalny rynek oznakowania cyfrowego będzie notował średni wzrost o 8,18% rocznie, osiągając ponad 23 miliardy dolarów już w pierwszych miesiącach 2022 roku.
Dystans społeczny przyzwyczaił nas do nowych zasad, z których część prawdopodobnie pozostanie w przyszłości.
Jasne i funkcjonalne wskazówki dotyczące zarządzania przepływami osób i ostrzegania opinii publicznej i klientów są i będą jednymi z najważniejszych zasobów dla działalności komercyjnej, zarówno dużej, jak i małej (świat transportu, hotele, restauracje, uzdrowiska, centra handlowe, apteki, sklepy w ogóle…).
RRP i fundusz odbudowy: pociąg do złapania!
W RRP (Plan Odbudowy i Odporności) wyraźnie wskazano pilne środki, takie jak digitalizacja, innowacyjność, konkurencyjność i kultura (na które przeznaczono 40,32 mld), zielona rewolucja i transformacja ekologiczna (59,47 mld), infrastruktura dla zrównoważonej mobilności (25,40 mld, edukacja i badania (30,88 mld).
W każdym z tych kontekstów, przede wszystkim w odniesieniu do pilnej i koniecznej aktualizacji technologicznej, można dostrzec ważną rolę, jaką może odegrać Digital Signage, ponieważ wpisuje się w wiele z wymienionych kategorii.

Dlaczego rok 2022 to właściwy rok na inwestycję w Digital Signage?
Helvia ponownie oferuje kompleksowe rozwiązania „pod klucz”, z szeregiem korzyści, które może zagwarantować tylko marka należąca do firmy takiej jak Frenexport:
- całe niezbędne oprogramowanie i sprzęt,
- kompletne i w pełni zintegrowane rozwiązania,
- wsparcie od etapu projektowania aż po wdrożenie (dzięki sprawdzonym i rzetelnym partnerom technicznym),
- serwis posprzedażowy i stałe aktualizacje produktów oraz technologii,
- optymalizacja kosztów i oferty dopasowane do indywidualnych potrzeb.
Skontaktuj się z nami przez nasze kanały społecznościowe lub pod adresami wskazanymi na naszej stronie internetowej. Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji, aby pomóc w doborze odpowiednich rozwiązań i produktów dla Twojego systemu Digital Signage.